Idealisten – *****

Christina Rosendahl
5hjerter

Der er historier, der bare må fortælles. Man tager fat i en flig af en rød tråd, følger den, ender i kaninhullet og intet er det samme bagefter. Men hvad er prisen for at fortælle dem?

Den unge journalist Poul Brink (en eminent Peter Plaugborg) fornemmer, at ikke alt er som det bør være, da han undersøger tidligere Thule-medarbejderes sygdomsforløb. Hans ærgerrighed og borende journalistik får udrullet en historie, der genskriver Danmarkshistorien og rykker magtbalancen.

Christina Rosendahls anden spillefilm er et overbevisende sætstykke, der gør en ikke så fjern fortid lyslevende. Og med prægtige Peter Plaugborg i den altdominerende hovedrolle (endelig), kommer der også kød og personlighed til en historie, der er mere end godt fortalt og smukt serveret.

Det er først længe efter rulleteksterne, at man tænker, at der kunne have været mere. Rosendahl udspringer selv fra dokumentarismen, og forlægget er bundsolidt journalistisk håndværk. Det betyder desværre også, at de dele af filmen, hvor konspirationerne og spændingselementerne kommer ind, er sært uforløste og føles påklistrede.

Altså, det er både godt og skidt, at filmen insisterer på det meget danske og nære, og der ikke går Hollywood i den. Men en sag så betændt som oprydningen af B52-bombeflyet ved Thulebasen i 1968, og beslutningerne i sluthalvtredserne, kalder simpelthen på et kig ind til magtens rum. Og det mangler.

De fire glimrende manusforfattere (bl.a. Simon Pasternak, der ellers fermt skruer firserspænding sammen i krimier) afrunder ikke helt birollerne. De slipper ikke hovedpersonen længe nok til, at vi får en fornemmelse af, hvad de andre har på spil. Når modstandere endelig kommer med den bid information, som Poul Brink mangler, er det ham, der er i fokus. Vi forstår ikke deres bevæggrunde.

Alle spiller fremragende. Vi får fine præstationer i meget flade bifigurer, hvor en Thomas Bo Larsen som sådan ikke har en talerolle. Til gengæld æder Plaugborg linsen og lærredet med knusende ro. Han sætter nerve til Brinks kamp og insisteren på at stille de spørgsmål, som ingen har lyst til at svare på, men vi mærker ikke helt, hvad den kamp koster.

The Idealist. Photo Christian Geisnæs2

 

 

Leave a Reply

%d bloggers like this: