Gothersgade-gavl med Peps’i

En street artist og en sodavandsgigant er gået sammen og genopliver byens tradition for kunstneriske gavl-reklamer.

På en nymalet gavl ved et lille indhak i Gothersgade strækker Københavns tårne sig mod himlen i et frugtbart mylder. De ikoniske vartegn for Indre By er sat sammen med nogle af de vartegn for byliv, københavnerne bærer med sig. Mobil, funky sneakers, skateboard, solbriller og … dåser med light cola?

Logoet på sodavandsdåserne er ikke tilfældigt, for det store gavlmaleri er en opgave, som kunstneren Stine Hvid i sin karakteristiske, legende streg i hvid, sort og grå har løst for Pepsi Max Danmark.

»Jeg har designet efter Pepsi’s oplæg om deres ånd, og hvad de så for sig, men jeg har selv valgt udtrykket,« fortæller Stine Hvid om sit hidtil mest voluminøse værk. Hun fik syv dage, en kran og kunne ellers bare gå i gang.

Kunst i kommercielt krydsfelt
Nogen vil sikkert per automatik rynke på næsen af sammenblandingen af kunst og reklame, og måske endda hviske et “sell out” efter den nye cola-gavl. Men som designuddannet er Stine Hvid vant til at tænke i samarbejde og havde ingen kvaler.

»Jeg arbejder ofte på den her måde for virksomheder. Jeg nyder at lave kunst i det offentlige rum, men er ret komfortabel med det kommercielle og det at løse opgaver. Men jeg laver nu også vægge til metrobyggeriet og maler på Roskilde Festival, hvor jeg jo helt selv bestemmer,« siger hun.

Og faktisk…

Læs resten (og se det færdige værk!) hos Magasinet KBH, hvor jeg også skriver kulturjournalistik m.m.

IMG_0941

Leave a Reply

%d bloggers like this: