De kommer ofte langvejs fra. Og de ved, hvad de taler om, talerne på Community Conference. Men hvad talte de så om i år?
Peter Kim fra Dachis Group i Austin, Texas, talte om at skippe tanken om ’at være på sociale medier’, og begynde at tænke i at være en social business i stedet, så man sikrer fokus både internt og eksternt.
Julie Rix Bagger fra danske Tradeshift løftede lidt af sløret for, hvordan man skabe noget værdifuldt ud af noget så relativt kedeligt som elektronisk fakturering, når man lader communityet være selve forretningsmodellen. Og bruger en Robin Hood model, hvor de største kunder betaler mest, så de små og mellemstore kan være med gratis. Tradeshift er gået fra at sidde to mand høj i Morten Lunds garage til fire etager i Nørregade. Elektronisk fakturering er blevet til et business network med 100.000 brugere i 217 lande, med mulighed for at betale for apps og skræddersyede produkter. For eksempel er Tradeshift i gang med at invitere 400.000 leverandører ind i netværket på vegne af de største kunder.
Andre gør som American Express, og lader tingene tage den tid, de skal tage. Ifølge Carl Barkey, Head of Social Media Customer Engagement hos American Express, er de ikke bange for at bruge år på at kultivere og modne fremtidens kunder, bl.a. ved at skabe fora for de helt små og mellemstore virksomheder. Det er han stolt af. Til gengæld var han ikke begejstret for at det tog tredive dage at skabe det første tweet, fordi det lille kvidder skulle igennem den juridiske og en masse andre corporate afdelinger. Det er faktisk æoner i Twittertid.
Begejstring har de også hos DSB S-tog. Det plejede de ikke at have så meget af, konstaterede salgsdirektør Niklas Marschall, der gennem et internt socialt værktøj forsøger at gøre de over 900 medarbejderne til ambassadører for en positiv og handlingsorienteret arbejdskultur. Som han ser det, så skal ambassadørerne ikke kun være spydspidserne, men selve fundamentet for virksomheden. En spændende, men også en udvikling, der maner til eftertanke. Hvor meget kan man på corporate-siden styre? Kan man være en pålidelig medarbejder hvis ikke man er med i det interne community med hud og hår?
Som Lila King, Participation Director fra CNNs borgerjournalistiske afdeling, iReport, sagde det, da hun lukkede og slukkede årets konference med et brag af en præsentation, der både kom i dybden og var hudløst ærlig omkring faldgruberne ved at skabe et community:
Du skal skabe en ramme med masser af indgange for at kunne deltage. Tag teknikken ud af ligningen og vær lydhør og forandringsvillig, når behovet i målgruppen ændrer sig. Det handler om at give sit publikum et løfte. Og om at holde det.
Der var så meget mere. Men dybest set så er det de klassiske dyder, der gælder. Uanset virksomhedskulturen eller formålet med for det enkelte community, så handler der grundlæggende om at skabe et rum, hvor indholdet er krumtappen for et nærvær og et formål, og hvor passionen er det, der skaber engagementet.
